Maria Georgieva och Mikael Färnbo diskuterar 1990-talets förlängda postapokalyps.

Maria: Alltså att vi såg Kevin Costners postapokalyptiska film The Postman i helgen är som att kapitulera och erkänna att 1990-talet är tillbaka.

Mikael: Grejen med 90-talet är att det aldrig tar slut. 80-talets nihilsm, som en elak kritik av 70-talets modernism, bäddade för 90-talets postmodernism. Som en sorts uppgiven suck – titta bara på modet! Eller på musikgenrer som rapmetal.

Maria: Verklighetens kris överträffar fiktionens postapokalyps. Moderaternas historierevisionism är ju helt desperat.

Kolla bara på den episka långköraren som #Saudivapen visade sig vara. Vad ska Kent Persson bräcka Sofia Arkelsten med på ljugarbänken?

Mikael: The Postman är ett fruktansvärtpekoral – liksom Sofia Arkelsten. Båda två saknar den minsta lilla vilja att hålla fast vid det som vi gamla tråkmodernister brukar kalla sanningen eller verkligheten. Hur ska man ens börja kritiken av film som slutar med att folket avtäcker en staty över Kevin Costner – som själv regisserat filmen? Det är någonting med det där förödda landskapet, bristen på verklighetsförankring och självgodheten som påminner mig om starkt om de nya Moderaterna.

Maria: Om Costner är framtidens människa borde undergången redan vara ikapp oss. 2013 börjar upptrappningen mot avgrunden. Det nya krispartiet, Moderaterna, kan

inte vända välfärdens kollaps. Inte ens om Hungerspelen och kampen för överlevnad utspelar sig i Täby.

Mikael: Snart sitter vi alla, som i öppningsscenen med Costner, och deppar i en övergiven bensinstation, leker att teven fungerar, låtsas äta popcorn ur en skål och skriker ut vår lycka när vi hittar några bortglömda paket Marlboro i ett hörn. Men vad väljer man: Civilisationen eller civilisationens fall? Det är inte lätt nuförtiden.

Maria Georgieva är kommunikationsstrateg och Mikael Färnbo är reporter på webbtidningen Dagens Arena.