Print
  • Uppdaterad: 14 Sep, 2015

Annonsera i Magasinet Arena

Om du vill nå Sveriges opinionsbildare så är Arena rätt forum. Varje nummer läses av 6 000 välutbildade storstadsbor, varav många är profilerade journalister, forskare och debattörer. Opinionsbildande aktörer som Läkemedelsföretagens förening, Kommunal, We Effect och Aftonbladets ledarsida har valt att annonsera i Arena. Vår läsarundersökning visar att annonserna påverkar. Vår läsarundersökning visar att annonserna påverkar. Kombinera annonsering i Arena med annons på dagensarena.se med 450 000 sidvisningar och 200 000 unika besökare varje månad.

Ett modernt magasin med intressanta skribenter

Magasinet Arena är ett snyggt, modernt samhällsmagasin där du alltid hittar tidens stora frågor. Arena är kulturradikal, framåtblickande och partipolitiskt oberoende. Vi samlar de tyngsta tänkarna och de intressantaste intellektuella, såsom Nina Björk, Ali Esbati, Henrik Berggren, Per Wirtén, Katrine Marçal, Magnus Linton, Malin Ullgren, Kerstin Gezelius, Göran Greider, Andres Lokko, Mona Masri m.fl.

Arena har varit Sveriges ledande samhällsmagasin sedan 1993. Vårt mål är politisk eftertanke och förändring.

Nå välutbildade singlar. . .

Arena når 6000 läsare. Läsarna finns i alla åldersgrupper, enligt en läsarundersökning utförd av Posten 2006. 75 procent är hushåll utan barn. Drygt 50 procent är ensamhushåll och cirka 25 procent är hushåll med två personer. 50 procent av läsarna är män och 50 procent kvinnor. Arenas i särklass största läsargrupper är 1) Välutbildade storstadsbor (21%), 2) Singlar i storstad (18%), 3) Unga singlar i lägenhet (17%). Den största gruppen familjer är familjer med hög köpkraft (32%). Den vanligaste sysselsättningen är inom privat sektor (44%).

. . .med storstadspuls

Bland Postens 42 olika livsstilsmönster är de överlägset vanligaste hos Arenas läsare ”Storstadspuls” samt ”Internet och mingel” (totalt 29%). Utmärkande för dessa grupper är att de är unga, välutbildade, singlar eller sambos, har höga inkomster, bor i bostadsrätt eller hyresrätt i storstad eller närförort, är samhälls-, kultur- och nöjesintresserade samt ”föränderliga individualister”.

Annonserna fungerar

Arenas egen läsarundersökning från år 2012 visar att: 70 procent av Arenas läsarna har minst högskoleexamen. 90 procent har högskolestudier. 95 procent ger magasinet helhetsbetyget bra eller mycket bra. 60 procent läser tidningen en timme eller längre. 30 procent av läsarna har reagerat på annonser, 8 procent har köpt en annonserad produkt.

Medier om Magasinet Arena:

”Grattis! Nya uppfräschade Arena har blivit ett snyggt och välmatat magasin för den milda, resonerande och genomtänkta vänstern – och för oss andra. Jag blir uppiggad. . .Mera sånt!” Ricki Neuman i SvD.

”Tajtare, blankare och med en tydligare magasinskänsla – en fullt förnimbar doft av succétidskriften Filter. Den nya versionen är inte bara snyggare och mer läsarvänlig, den signalerar också en lovvärd ambition att förena berättande och analys.” Lars Linder i DN.

Teknisk information med format och prislista kan du hitta här 

 

Hör av dig till oss!

• Annonsbokning: Agneta Kempe Erneberg, 070-2669901, agneta.kempe.erneberg@da-media.se

• Tekniska frågor och leverans: Christopher West, 073-9476570, christopher.west@arenagruppen.se.